poniedziałek, 17 października 2016

Rozwiązywanie konfliktów między dziećmi

Ręka w górę, kto nigdy nie słyszał takiego dialogu :)

- Chcę tą zabawkę!
- Ale ja też ją chcę!
- Ale ja byłem pierwszy!
- Ale bawisz się nią już cały dzień!
- Mamo!!!! Tato!!!! A on nie chce dać mi zabawki!
- A on chce mi zabrać!!!!

Nie za wiele rąk się chyba podniosło :)

Gdy dorosły słyszy sprzeczkę między dziećmi, bardzo często odczuwa frustrację. Chciałby, by jak najszybciej zapanowała zgoda i często wchodzi natychmiast w rolę sędziego. Decyduje za dzieci, które rozwiązanie jest najlepsze. Zazwyczaj kończy się to rozczarowaniem - w najlepszym razie tylko jednej ze stron konfliktu.
Tymczasem istnieje prosta metoda, która pozwala nie tylko na uniknięcie poczucia bycia poszkodowanym przez jedną ze stron, ale też sprzyja budowaniu więzi między dziećmi. Przy jej zastosowaniu - paradoksalnie - konflikty nie niszczą przyjaźni, ale ją tylko wzmacniają. Jest nią KANAPA ZGODY. O jej zastosowaniu pisałam szerzej tutaj.

Bardzo ważną rzeczą przy jej stosowaniu, o której należy pamiętać, jest powstrzymanie się przez dorosłego od ingerowania, podsuwania własnych pomysłów, bieżącego komentowania. Nie chodzi tu bowiem o to, by dzieci znalazły rozwiązanie, które spodoba się dorosłemu, ale takie, z którego same będą zadowolone. 
Czy to działa? Przekonajcie się sami. Posłuchajcie też, co na ten temat mówią same Żaczki. 

PS. "Kąciki", o których mówią Żaczki w filmie to kąciki zainteresowań, nad którymi dziećmi w każdym tygodniu sprawują opiekę. O ich przydziale decydują samodzielnie. Więcej o nich można przeczytać tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz