piątek, 21 października 2016

Poznajemy Układ Słoneczny

Tematem obecnego tygodnia był Układ Słoneczny i podróże w kosmos. W tym tygodniu dzieci realizowały zadanie grupowe związane z tym tematem, które polegało na wspólnym zbudowaniu z piłek różnej wielkości Układu Słonecznego. Miały do dyspozycji plakat ze schematem Układu Słonecznego, obejrzały również krótki film edukacyjny na temat poszczególnych planet. 
Potrzebne były przede wszystkim piłki. Przyporządkowanie nazw planet do poszczególnych piłek było zadaniem wymagającym analizy schematu (plakatu), porównywania wielkości, intuicyjnego określania proporcji. Konieczne było porównywanie wielkości planet między sobą. 
Dzieci zgromadziły 7 piłek różnej wielkości. Największa piłka wcieliła się w rolę Słońca, brakowało więc nam jeszcze 2 kul. Jedną planetę dzieci postanowiły zrobić z plasteliny, drugą brakującą z moją pomocą wykonały z papieru.

Teraz wspólnie przyporządkowały nazwy planet do poszczególnych kul. Wymagało to też umiejętności przeczytania napisów zamieszczonych na kartkach.
Gdy każdej kuli została już przyporządkowana nazwa jednej z planet, zrobiłam krótką przerwę i zaprosiłam dzieci do zabawy ruchowej. Każdy wcielił się w rolę jednej z planet i krążył wokół Słońca :)

Żaczki bardzo szybko zauważyły, że odległość od Słońca wpływa na długość drogi, jaką mają do przebycia, chcąc okrążyć gwiazdę. Stąd już był tylko krok do wprowadzenia pojęcia "orbita" oraz wyjaśnienia, czym jest rok. Dzieci logicznie wywnioskowały, że rok na Merkurym trwa krócej, a na Neptunie dłużej niż na Ziemi.

Teraz przyszła pora na ułożenie wszystkich planet Układu Słonecznego zgodnie z ich odległością od Słońca. Dzieci sprawnie wykonały to zadanie.



Dzieci następnie zainspirowane tematyką kosmosu dały upust swojej artystycznej inwencji. Powstała więc rakieta o konstrukcji umożliwiającej lądowanie na kulistej planecie, rysunki startów i lądowań, niektórzy bawili się w loty kosmiczne, korzystając ze zbudowanych wcześniej z klocków pojazdów kosmicznych. Jeden z chłopców na moje pytanie, na którą planetę poleci narysowany przez niego statek kosmiczny, odpowiedział: "Na Marsa". Dlaczego akurat tam? "Bo chciałbym zobaczyć tam suchy lód". Mam nadzieję, że jego marzenie kiedyś się zrealizuje!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz