środa, 5 grudnia 2018

Na efekty pracy można poczekać

Świat pędzi do przodu. Przyzwyczajamy się do tego, że coraz więcej rzeczy można mieć natychmiast. Tymczasem, aby osiągnąć jakiś większy cel, często trzeba czasu. Czekanie nie jest łatwe, podobnie jak planowanie pracy, składającej się z wielu etapów. 

Planowanie to jedna z ważnych umiejętności, którą dzieci doskonalą w przedszkolu daltońskim. Przydaje się ona również bardzo w dorosłym życiu. Dzieci na bieżąco doskonalą tą umiejętność, planując swoją pracę w danym tygodniu. Planują jednak pojedyncze zadania, a ja chciałam wdrożyć je również do zadań wieloetapowych. Okazją do tego była nasza świąteczna praca plastyczna.


Jej wykonanie trwało kilka dni. Najpierw dzieci wykonały postacie Świętych Mikołajów - kolorowały je lub tworzyły wydzieranki wg własnego pomysłu. Kolejny etap to wycięcie Mikołajów, przygotowanie "podłoża" do zbiorowej pracy oraz dodatków - choinek, bałwanków. 


Tutaj też zostawiłam pole do kreatywności dzieci, a jej nie brakowało! Ostatnim etapem było stworzenie ostatecznej kompozycji oraz dekoracji. Dzieci pracowały w zespołach, współpracując ze sobą.



Taka wspólna praca uczy, że wkład każdego członka grupy jest bardzo ważny. Jeśli nawet mój Mikołaj wyszedł perfekcyjnie, ale koledze/koleżance nie wychodzi, to ze względu na to, że końcowym efektem jest wspólna praca, chętnie pomogę. Dzięki temu wszyscy na tym skorzystają. W taki właśnie sposób dziewczynki wspierały się wzajemnie przy tworzeniu choinek.



Praca grupowa jest częstym elementem naszej codzienności. Dzięki niej dzieci uczą się rozmawiać ze sobą, negocjować, ustalać wspólne cele, a także wspierać się wzajemnie. Nie trzeba rywalizacji, by zmotywować dzieci do wspólnego działania. Dużo lepiej działa zaciekawienie tematem i miejsce na inwencję własną dzieci. Wtedy nie trzeba ocen, naklejek, nagród, czy kar. Dzieci robią coś, bo TEGO chcą, a nie dlatego, że chcą nagrody :)



Dzisiaj grupowo robiliśmy łańcuch. Najpierw cięliśmy paseczki, potem je sklejaliśmy. Dzieci pomagały sobie, tłumaczyły i pokazywały. Były bardzo dumne z tego, jaki efekt przyniosła wspólna praca. 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz