środa, 12 grudnia 2018

Lód i śnieg - to fascynujące!

Dzisiaj dzieci zostały przywitane przez pogodę typowo zimową. Oczywiście były tym zachwycone i obserwacja padającego śniegu przez okna sali była interesującym początkiem dnia.


Skoro padający i długo wyczekiwany śnieg tak zaprzątnął uwagę dzieci, postanowiłam wykorzystać tą naturalną ciekawość do przeprowadzenie w dniu dzisiejszym zajęć właśnie na ten temat.


Skąd się biorą opady atmosferyczne? Oczywiście z wody. Ale skąd ta woda? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie dzieci obejrzały globus, z którym miały już wcześniej do czynienia przy okazji innych tematów. Zauważyły zaraz, że wody na naszej planecie jest bardzo dużo. 


Pojęcie parowania wody części dzieci było już znane, ale żeby je wszystkim zobrazować, użyłam czajnika. Dzieci obserwowały, że woda zmienia się w parę wodną, dowiedziały się więc jak powstają chmury. Następnie obserwowały, co się dzieje, gdy "chmura" zderzy się czymś zimnym (w naszym przypadku - powierzchnią talerzyka). Przekonały się, że w takim przypadku para wodna znów zmienia się w wodę. Jak powstaje deszcz stało się już jasne, a dzieci samodzielnie doszły następnie do tego, że do powstania śniegu potrzebna by była niższa temperatura. Dowiedziały się przy okazji, że konieczny by był jeszcze mały pyłek lub okruszek, wokół którego zamarzająca para wodna tworzyłaby płatek śniegu.


Później dzieci samodzielnie eksperymentowały ze śniegiem, który zdobyliśmy przez okno :). Sprawdzały, jaką zajmuje objętość, jaki jest w dotyku, czy da się go "ubić". Zrobiliśmy też eksperyment, podczas którego przedszkolaki miały postawić hipotezę (zgadnąć), czy woda, która powstanie ze stopionego śniegu zajmie mniej, czy więcej miejsca niż sam śnieg. Niektórzy byli zaskoczeni wynikami :)


Na koniec przyszedł czas na kreatywne rozwiązywanie problemu badawczego...a może raczej na zabawę w MacGayvera? ;) Dzieci pracowały w parach, by rozwijać współpracę. Każda para miała do dyspozycji kubek z zimną wodą, kawałek włóczki i sól. Zadanie polegało na tym, by używając tych przedmiotów, wyciągnąć kostkę lodu z wody.


Pomysłów było mnóstwo - od łowienia kostki na przemyślne pętle, po zasalanie wody (przy okazji dzieci obserwowały, jak szybko topnieje lód w słonej wodzie). Myślałam, że zadanie będzie dla dzieci wyzwaniem, ale nie doceniłam chyba ich kreatywności! Rozwiązanie zostało znalezione w ciągu zaledwie kilku minut! 


Wystarczy położyć włóczkę na kostce, odrobinę ją posolić, poczekać, a następnie ją wyciągnąć.


Takie zadanie pozwoliło dzieciom nie tylko kreatywnie szukać rozwiązania, podążać za swoją ciekawością, ale też uczyło współpracy i pomagania sobie nawzajem. Gdy jedna para miała gotowe rozwiązanie, zaraz nauczyły się go następne.

Śnieg i lód to pole do wielu eksperymentów i badania właściwości, czyli tego, co dzieci bardzo lubią robić :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz