piątek, 14 października 2016

Rozwijanie kreatywności dzieci

Bycie kreatywnym w życiu to nie tylko umiejętność wykorzystywania własnej wyobraźni, ale też wewnętrzne przekonanie, że nowe, niestandardowe rozwiązanie - mimo że różni się od innych - jest dobre. Bez ludzi kreatywnych świat stałby w miejscu, nie powstawałyby przecież żadne wynalazki ani dzieła sztuki. W tym tygodniu postanowiłam więc zmierzyć się z tematem rozbudzania kreatywności. 
Natchnęło mnie do tego doświadczenie z budowaniem statków kosmicznych. Jedno z dzieci po zapoznaniu z treścią zadania powiedziało: "Ale ja nie wiem jak zbudować statek!". Do zadania nie było żadnych szczegółowych instrukcji, statek mógł mieć dowolną formę.
Chcąc zachęcić do kreatywności, na następny dzień przygotowałam grę. Dzieci na "kole fortuny" losowały liczbę klocków, jakie mogą użyć (zapisywały ją na kartce), a ponadto losowały karteczkę z nazwą przedmiotu, którą samodzielnie starały się odczytać, a następnie zbudować.
Zadania wymagały dużej kreatywności - zdarzyło się na przykład, że dwoje dzieci jednocześnie miało za zadanie zbudować but. Jedno z trzynastu klocków, drugie z dwóch :)
Dzieci wykazywały się dużą kreatywnością. Powstawały muchy, krowy, wieże, domy, samoloty. Każdy inny i każdy bardzo ciekawy.



Dzieci jednocześnie czytały i przeliczały. Zabawa była na tyle wciągająca, że bawiły się w nią dobrych kilkadziesiąt minut.
Wracając jednak do dziecka, o którym pisałam wcześniej - po wylosowaniu pierwszego zadania (dźwig z 13 klocków), zasygnalizował problem ze zbudowaniem urządzenia. Usiadłam obok i starałam się dotrzeć do sedna - co stanowi trudność. Okazało się, że chłopiec obawia się porażki, nie chciał zbudować dźwigu "źle". Zakładał, że istnieje jakiś wzór, którego on nie zna, a w który musi się wpasować. Dopiero po wyjaśnieniu sytuacji - czyli zapewnieniu, że każde rozwiązanie jest dobre, że nie ma tu odpowiedzi dobrych i złych, że każdy ma prawo myśleć inaczej i budować według własnego pomysłu - dziecko zabrało się do pracy. Początkowo powstał dźwig, a później został przekształcony w kosmiczną koparkę - dzięki czemu zrealizowane zostało jednocześnie zadanie z tablicy na ten tydzień. Bariera wynikająca z obawy przed negatywną oceną została więc przezwyciężona :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz