Filozofia pedagogiki Planu Daltońskiego duży nacisk kładzie współpracę. O tym, że trzeba ze soba współpracować słyszy się często, ale z praktyką bywa różnie...U nas staramy się uczyć dzieci tego, by potrafiły współpracować efektywnie, to znaczy, aby wspólne działanie przynosiło korzyści, a nie stawało się balastem. To ważna umiejętność, bardzo potrzebna w dorosłym życiu.
A skoro już o dorosłym życiu mowa...Wychodzimy z założenia, że nie można wymagać od dzieci czegoś, co nam,
dorosłym, jest obce, więc w Przedszkolu współpracują też ze sobą nauczyciele,
wymieniamy się pomysłami i inspiracjami. Tak też
było i tym razem. Inspiracją do poniższych zajęć było zadanie, jakie
wykonywały dzieci w najmłodszej grupie. Pomoc
koleżeńska oraz współpraca (do których tak często zachęcamy dzieci), pozwoliła na
urozmaicenie zadania i dostosowanie je do możliwości sześciolatków.
Żaki regularnie poznają nowe literki, coraz lepiej czytają i piszą. Zapamiętanie kształtu liter to ważna sprawa, więc dzieci ćwiczą tą umiejętność na wiele sposobów: literki piszą, ale też rysują na soli, układają z guzików, lepią z
plasteliny.
Instrukcja wyglądała następująco…
To zadanie rozwijało nie tylko umiejętność pracy z instrukcją, ale również
uczyło poprawnego przeliczania i pomocy koleżeńskiej. Nie tak łatwo jest samemu
napełnić woreczek żelem. A starszaki doskonale wiedzą jak radzić sobie z
problemem- proszą o pomoc rówieśnika.
Współpraca popłaca :) Zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz