środa, 19 kwietnia 2017

Przyroda budzi się do życia :)

W kręgu naszych zainteresowań ostatnio są rośliny. Dużo o nich rozmawiamy, oglądamy, dzieci zdobywają nową wiedzę. Jak zwykle priorytetem jest to, by wiedza z jednej strony była trwała, a z drugiej, by zdobywanie jej nie było nudne. 

Dzisiaj dzieci miały zapoznać się z budową roślin oraz kwiatów. Miały za zadanie nauczyć się wskazywać i nazywać korzeń, łodygę, liście, kwiaty, owoce, a także płatki, pręciki i słupek. To wiedza dość teoretyczna, ale podeszliśmy do tego oczywiście praktycznie :)

Żaczki zostały podzielone na 2 grupy. Każda grupa otrzymała schemat budowy odpowiednio: rośliny lub kwiatu, a także żywy okaz do prezentacji (tu przydała się nam samodzielnie wyhodowana z ziarenka przez dzieci fasola, która już zakwitła, a nawet pojawił się na niej strączek oraz ścięty kwiat). Zadanie polegało na odczytaniu schematu i nazw poszczególnych elementów (dzieci przy okazji poćwiczyły czytanie), odnalezieniu ich na eksponacie, a następnie przekazanie tej wiedzy swoim rówieśnikom.

Nie było to zadanie łatwe, odczytywanie schematów, przekazywanie innym wiedzy to zawsze pewne wyzwanie. Bardzo lubię jednak w prowadzeniu zajęć zgodnie z pedagogiką planu daltońskiego to, że punktem wyjścia jest to, co już dzieci UMIEJĄ, a nie to, czego jeszcze NIE UMIEJĄ. Znając jednak mocne strony dzieci uznałam, że posiadane przez obie grupy zasoby są wystarczające do poradzenia sobie z zadaniem. Z pewną ciekawością oczekiwałam więc na efekty.

Dzieci z ciekawością odczytywały schematy, szukały ich "odnośników" na żywych eksponatach. Przy okazji bardzo dokładnie przyjrzały się roślinom (i chętnie robiły miny do zdjęć ;) ).


Na zakończenie dzieci usiadły na dywanie, gdzie przekazały zdobytą wiedzę kolegom z drugiej grupy. Porozmawialiśmy przy okazji o tym, po co roślinie są kwiaty, czy korzenie, gdzie owady znajdują pyłek i o wielu innych ciekawych zagadnieniach. Dzieci miały dużo pytań, na niektóre odpowiedzi udzielali rówieśnicy, na niektóre ja. 


Na tablicy z zadaniami znalazło się w tym tygodniu zadanie stanowiące podsumowanie tych zajęć. Wszystkie dzieci wypełniły je bezbłędnie.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz