poniedziałek, 20 marca 2017

Co robić w wolnym czasie?

Tak zwany wolny czas dzieci, to czas, który Żaki przeznaczają na samodzielne i indywidualne rozwijanie swoich zainteresowań. Korzystają z pomocy umieszczonych w kącikach, realizują zadania, które im najbardziej odpowiadają. 

Postanowiłam więc stworzyć dzieciom jeszcze więcej możliwości rozwijania ich pasji. W kącikach pojawiły się miejsca oznaczone symbolem "mądrej głowy".
Znajdują się w nich różnorodne zadania związane tematycznie z kącikami, po które dzieci mogą  sięgać, jeśli mają ochotę. Zadania są różnorodne - często opierają się na wyszukaniu w dostępnych w kącikach książkach pewnych informacji (bazując oczywiście głównie na obrazach), skorzystaniu z map, wykonania różnych zadań dotyczących różnych programów użytkowych na komputerze, rozwiązania zadań matematycznych, czy też doskonalenia umiejętności pisania i czytania.
Zadania mają oznaczenia koła (zadania wymagające większej pracy) lub trójkąta (zadania łatwiejsze). Dzieci mają więc wybór, po jaki rodzaj zadań można sięgnąć.
Zachęcam dzieci, by w trakcie tygodnia korzystały z różnorodnych kącików. Oczywiście decyzja należy do nich, ale też, aby zwiększyć ich samoświadomość w zakresie tego, czym się zajmowały w ciągu ostatnich dni, dzieci prowadzą tygodniową kartę, gdzie kropkami na koniec zajęć zaznaczają, z których kącików korzystały w danym dniu (nie tylko w formie rozwiązywania zadań). Jest to informacja dla nich, w żaden sposób nie podlega ona mojej ocenie, czy wartościowaniu.
Każdy dzień tygodnia ma kolor zgodny ze stosowanymi oznaczeniami w przedszkolu (np. tablica obecności, planowanie zadań it.). Symbole obrazkowe nawiązują do zawartości kącików (np. w kąciku przyrodniczym jest formikarium, stąd mrówka). Wypełnianie kart, to także okazja do nauki pisania i odczytywania dat.

Dzieci korzystają z zadań w miarę potrzeb i zainteresowań. Jeden z Żaczków odwiedził wirtualnie Luwr (przy okazji sprawdził, co to jest, gdzie się znajduje i jak jest daleko stamtąd do Szyszkowej). Inny rozpoznał rzekotkę drzewną, korzystając z dostępnych książek, odczytał i przepisał jej nazwę.
Taka forma pracy indywidualnej sprzyja rozwijaniu zainteresowań. Pozwala dzieciom nie tylko na poznanie siebie (co mnie interesuje bardziej, co mniej, nauka czego przychodzi mi łatwo, a nad czym muszę dłużej popracować), ale też wychodzi naprzeciw ich potrzebom. Ważne jest również podsumowanie tygodnia, podczas którego dzieci dokonują autorefleksji nad swoją aktywnością.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz